Monday 17 March 2014

Small change: homemade deodorant / 6 jours 7 nuits avec: déodorant fait maison

This is an ice lolly! But it could easily be deodorant.
(texte en français ci-dessous)

Welcome to the first in a series that aims to make big changes with small steps! Once a month, or when we remember, we'll set a challenge to friends, colleagues or strangers - to make a small change to their waste habits for one week and report back to us. Even if the experience was one they wouldn't repeat - we want to know why! Maybe it will help us to identify some practical problems associated with these zero waste habits that we hadn't considered.

SO! The first Small Change was caused by an accident in my kitchen. Having started making my own deodorant last autumn, it's something I do every couple of months to refill my old Sanex deodorant stick. This time, following a new recipe, I somehow made far too much and was left with some quickly cooling liquid and no room in the stick. I grabbed an ice cube tray and filled it with the goop. 5 minutes later I offered these trial-size beauties to friends on Facebook and was inundated with replies - so much so that I made a new batch just so that all my enthusiastic friends could get with the  natural pit trend.

I wrapped each little block in old waxed paper and distributed them. I knew they were enthusiastic, but would this new format live up to their expectations? I held my breath (no, not because they stank!) and waited a week before asking them to report back.

Overall the feedback was positive, although everyone recognized the merits of some sort of applicator rather than smearing it on with their fingers. Now I just need to find a billion used stick deodorants and I can set up a business in my kitchen!

Here in full are the Qs and As:

1) Why were you interested in trying homemade deodorant?
"Just curiosity, to be honest" - Filippo
"Wanted to see what it was all about! I sort of applied my theory of food to my deodorant needs - store-bought is fine, but homemade is probably better" - Zia
"I am sick and tired of looking at selves filled with items which have boring and similar looking logos on them, wasting tonnes of plastic and shit to be produced and thrown away after 2 weeks. It doesn't feel right. This would the main reason. Also, I don't want to spray or rub things with dodgy composition on my body anymore!" - Ali
"Because it's more environmentally-friendly... and cheaper" - Ben
"I was curious, I can't find the Dove flavour I usually use in Belgium and I'm easily scared by cancer scaremongering" - Nathalie

2) Did it work for you (i.e. did it stop you stinking)?
"It did stop me from stinking but I personally like to smell of something rather than just neutral. I guess that can be fixed by tweaking the recipe a bit." - Zia
"I didn't have any "discomforting" smell even after a workout. This stuff works!" - Ali
"It did work for me, although it hasn't been tested in summertime" - Ben
"Yes! Even through drumming and sport!" - Filippo
"It worked, I didn't stink and I tested it with uphill cycling and trapeze" - Nathalie

3) Was it pleasant enough to use? Any drawbacks?
"It feels kind of gritty when you just put it on and it will stain your blacks. Then again, most store-bought deos also create the same issues. It's a bit tough to transport as it melts when it gets warm, so I have to have a manufactured deodorant for when I go swimming." - Zia
"Room temperature makes it melt, fridge makes it hard as rock. And it is not easy to rub, use. Wax, as you mentioned before, might be a good ingredient and a solution."
"Not very pleasant to use because of the sandy texture" - Ben (that's the bicarb of soda)
"Yes it was pleasant but I found it a bit powdery and consequently a bit difficult to apply in comparison to a normal deodorant. But I guess that can be solved with some kind of applicator..." -Filippo
"Tricky to use - it melts. I kept mine in the fridge, but it turned slippery on contact with my fingers when applying. I liked the tea-treeish smell. Leaves a bit of a sandy residue but I wasn't so bothered by that" - Nathalie

4) Shall I send you the recipe?
"Sure!" - Ali
"Yes please!" - Ben
"Sure, please send it." -Filippo

5) Would you prefer to have a deodorant-making workshop to save on ingredients and see it being made at close quarters?
"I don't know if I'd go through the whole thing to make it at home, but if I got going on a first batch in a little demo session, I would be much more likely to take on a second one myself!" - Zia
"Yes, I'd prefer to have a deodorant making session to save on ingredients and see it being made close-up" -Ben
"Not necessarily, I think I can follow a recipe!" -Filippo
"Yes, I'd like the recipe but I'd be more likely to actually make it in a group workshop" - Nathalie
'Lolly mould' - a possible deodorant applicator?

6) What do you suggest for an applicator?
"Yes, applicators! That must be addressed. I guess the stick applicators are the best option, another thing that works with a similar mechansim would be a glue stick." -Zia
"Small potion bottles (see above pic). First, it is glass! Clean, durable,doesn't degrade, and nice looking. Second, you can fill it with the product and carry it around. Would help with the application as well (soft composition). They need to have finger-sized bottle neck though." - Ali
"I'll refill a stick deodorant container when it's empty" - Ben
"Yes, as I said the lack of applicator was the major drawback for me. So if you can refill a stick deodorant (which seems to me the most obvious option) then... problem solved." - Filippo
"Twisty ice lolly moulds!" - Nathalie (see surprisingly NSFW photo)

So there you have it... the stuff seems to work, but the packaging is key to its success! If you are interested in making deodorant at home, this website shows the recipe I used. Lots more are available online. It's such a relief to be able to avoid packaging and the potentially harmful chemical composition of traditional deodorants and make it at home in 10 minutes! Let us know about your experiences of homemade deodorant in the comments.

*******


Bienvenue au premier article d'une série qui voudrait effectuer de gros changements avec des petits pas! Une fois par mois, ou quand on s'en souvient, on lancera un défi à nos amis, nos collègues ou même à des inconnus: celui de faire un petit changement dans leurs habitudes déchets pendant une semaine, et de nous en décrire les résultats. Même s'ils ne voudront pas adopter ce changement à vie, on voudrait savoir pourquoi! Peut-être cela nous aidera-t-il à identifier des blocages, des problèmes pratiques associés à ces habitudes zéro déchet auxquels nous n'avions pas pensé.

DONC! Le premier '6 jours 7 nuits' est né par accident, dans ma cuisine. Je fabrique mon propre déodorant chez moi depuis l'automne dernier, j'en fais tous les deux mois plus ou moins, pour recharger un vieil applicateur stick de déo Sanex. Cette fois-ci j'ai suivi une nouvelle recette, j'en ai fait trop et je suis restée avec le liquide qui refroidissait vite dans le bocal. J'ai saisi un bac à glaçons et je l'ai rempli du déo qui restait. 5 minutes plus tard j’offrais mes petits à des amis sur Facebook et la réponse a été démesurée! Au point j'ai dû en fabriquer davantage pour combler la demande... je voulais que personne ne perde l'occasion de monter dans le train 'aisselles nature'!

J'ai emballé chaque petit savon dans du papier ciré et je les ai distribués à mes amis. Je les savais enthousiastes, mais est-ce que ces petits bouts de déo étaient à la hauteur de leurs attentes? J'ai retenu mon souffle (non! pas parce qu'ils puaient!) et j'ai attendu une semaine avant de leur demander leur avis. 

En général l'avis était positif, quoi que tout le monde a reconnu les avantages d'un applicateur de quelque sorte plutôt que de l'étaler avec les bouts des doigts. Faudrait juste que je trouve un million d'applicateurs stick de déo et que je monte ma propre chaine de prod'!

Voici, en entier, les questions et réponses.

1) Pourquoi vous êtes-vous intéressé au déo fait maison?
"Par simple curiosité" - Filippo
"Je voulais connaître ce dont on parlait! Et j'ai appliqué mes principes sur la nourriture au déodorant - acheter au magasin c'est pas mal, en faire chez soi c'est toujours mieux" - Zia
"J'en ai marre de voir des produits dans les rayons qui ont tous les mêmes logos ennuyeux, avec des tonnes d'emballages en plastique qui doivent être produits et puis jetés après 2 semaines. Ce n’est pas juste. Et en plus je ne veux plus mettre sur mon corps des trucs à la composition louche." - Ali
"Pour des raisons écologiques... et parce que ça coûte moins cher" - Ben

2) A t-il fonctionné pour vous (c'est à dire... vous ne puiez pas?)
"Je ne puais pas, mais personnellement je préfère que mon déodorant ait un parfum, ceci était juste neutre. J'imagine qu'on pourrait en donner un en modifiant la recette" - Zia
"Je n'ai pas eu d'odeur 'inconvénient', même après le sport. Ce truc fonctionne!" - Ali
"Cela a fonctionné pour moi, mais je ne l'ai pas encore testé d'été" -Ben
"Oui, ça fonctionne. Ça a même survécu au sport et aux séances de batterie!" -Filippo

3) C'était agréable à utiliser? Des inconvénients?
"C'était un peu sableux à appliquer, et ça peut tacher les vêtements noirs. Ceci dit, les déos achetés dans un magasin font la même chose. Ce n'est pas facile à transporter, puisqu'il fond quand il fait chaud, donc j'aurai un déo 'industriel' pour aller à la piscine" - Zia
"Ça fond à une température ambiante, le mettre au frigo le rend très dur, et difficile à appliquer. Tu m'as parlé de l'ajout de cire d'abeilles... ça pourrait être une solution" -Ali
"Pas super agréable à cause de la texture sableuse" - Ben (ça, c'est le bicarbonate de soude!)
"Oui, c'était agréable, mais un peu poudreux et donc un peu difficile à appliquer par rapport à un déo traditionnel. Mais j'imagine que cela pourrait se résoudre avec un applicateur" - Filippo

4) Vous en feriez chez vous? Je vous envoie la recette?
"Oui, s'il te plaît!" - Ben
"D'accord" - Ali
"Oui, envoie-la" - Filippo

5) Vous préféreriez qu'on fasse une petite séance de fabrication de déo chez moi, pour épargner en ingrédients et pour voir comment on le fait de près?
"Je ne sais pas si j'en ferais chez moi, mais si je vois le premier qui se fait, il est beaucoup plus probable que je me lance pour le deuxième!" - Zia
"Oui, je préfère voir comment ça se fabrique... et épargner sur les ingrédients!" - Ben
"Non, je pense que je sais suivre une recette!" - Filippo

6) Vous avez des bonnes idées pour des récipients? Le plus simple c'est de recharger un applicateur en stick, mais si on n'en a pas, qu'est-ce que vous suggéreriez?
"Oui, il faut s'attaquer à la question des applicateurs. Je suis d'accord qu'un stick est la meilleur option... une chose qui a plus ou moins le même système, c'est un stick de colle" - Zia
"Des petites bouteilles en verre (voir photo), Premièrement, elles sont en verre... propre, durable, ça ne se dégrade pas, joli! Deuxièmement, très portable. Il faut pouvoir y rentrer les doigts pour sortir la substance par contre..."
"Je rechargerai un stick, comme tu dis" - Ben
"Comme j'ai dit, le plus gros inconvénient c'était le manque d'applicateur. Donc si tu peux recharger un vieux stick (ce qui me paraît le plus évident) on a trouvé la solution!" - Filippo


Donc voilà... la formule semble réussie, l'emballage est un peu plus compliqué. Si ça vous tente et vous voudriez en fabriquer chez vous, voici la recette que moi j'ai utilisé (recette numéro 2... page en anglais). Sinon il existe des masses de recettes en ligne. Quel soulagement ne pas devoir acheter du déodorant nocif et emballé, et pouvoir en fabriquer de façon ludique et rapide. Partagez vos expériences avec les déos faits maison dans les commentaires!

No comments:

Post a Comment